Choroby dietozależne · Dania główne · Desery · Dla dzieci · Pozostałe przepisy · Przepisy wegańskie · Różne · Zupy · Zupy

Wszystko co powinniście wiedzieć o DYNI

Jesień nieodzownie kojarzy nam się z dynią. Pewnie zdążyliście już zauważyć, jak bardzo lubimy to warzywo 🙂 Nie bez powodu. Nie tylko jak smaczne i uniwersalne, ale również ma wiele cennych wartości odżywczych i może pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Dzisiejszy wpis będzie niejakim kompendium wiedzy o dyni, zarówno pod względem kulinarnym, jak i dietetycznym i zdrowotnym.

Screenshot_2017-11-11-13-19-58-1.png

Odmiany dyni – jaka i do czego.

Dynia pochodzi z Środkowej Ameryki i obecnie znanych jest ponad 30 gatunków dyni. Jednak dzisiaj skupimy się na tych odmianach, które bez problemu można dostać w Polsce.  Jest to dynia olbrzymia (w tym dynia hokkaido),  dynia zwyczajna (do której należy również dynia makaronowa) oraz dynia piżmowa.

Dynia olbrzymia

22614dynia_olbrzymia_1

Ma miękką skórkę, dlatego świetnie wydaje się do wycinania 🙂 Co prawda Halloween już za nami, na szczęście możemy ją wykorzystać także w kuchni. Idealna do zup, czy jako dodatek do makaronów, zapiekanek. Dlatego, że jest dość miękka, ma również krótszy czas przechowywania.

Dynia zwyczajna

zwy.jpg

Może mieć barwę od żółtej do pomarańczowej, zazwyczaj jest mało słodka, więc nie nadaje się do deserów, ale może być wykorzystana do zup czy innych potraw.

Dynia Hokkaido

hok.jpg

Najbardziej pomarańczowa i słodka ze wszystkich, będzie idealna do wszelkiego rodzaju ciast i deserów. Doskonała również do pieczenia (dyniowe frytki!), a także do sporządzenia dyniowego puree, które można potem wykorzystać do wielu dań.  Jest dość twarda i ciężko się do niej dostać, ale przez to jest bardziej trwała i może być przechowywana dłużej.

Dynia piżmowa

pizmowa

Jasna na zewnątrz, w środku lekko pomarańczowa, ma charakterystyczny kształt gruszki.  Można ją spożywać na surowo, jak również wykorzystać do wielu potraw, my robiłyśmy z niej zupę, przepis znajdziecie na końcu wpisu! Z racji tego, że jej miąższ ma mało włókien i łatwo jest wydobyć pestki (które znajdują się na dole) idealnie nada się także do nadziewania.

Mąka z pestek dyni

Mąkę z dyni otrzymuje się z jej pestek – mąka ma zatem te same właściwości odżywcze, co pestki. Jest bogata w cynk, witaminy z grupy B, witaminę C. Zawiera również żelazo, magnez, wapń, fosfor oraz dużą ilość błonnika. Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu LDL (tzw. „złego cholesterolu”) powinny spożywać pestki lub mąkę z dyni, gdyż zawarte w nich fitosterole będą pomocne w uregulowaniu gospodarki lipidowej.

Mąka z dyni ma charakterystyczny, zielony kolor oraz intensywny smak, dlatego też najlepiej jest ją mieszać z innymi mąkami. Można ją używać do wszelakiego rodzaju placków, naleśników czy ciast.

Właściwości dyni.

Co można powiedzieć o dyni?  Dynia jest wyjątkowo niskokaloryczna, w 100 g miąższu znajduje się jedynie 32 kcal. Zawiera nieznaczne ilości węglowodanów, a przy tym dość sporo białka i błonnika (2,8 g/ 100 g). Dodatkowo to bomba witaminowa. Znajdziemy w niej m.in witaminę E, C, B6, B1, B2 i B3. Jakby tego było mało jest cennym źródłem wielu składników mineralnych, tj: potas, fosfor, magnez, żelazo, cynk i selen. Ze względu na swój (w większości przypadków) pomarańczowy kolor jest również bogaty w cenne dla naszego zdrowia karotenoidy: luteina, β-karoten, β-kryptoksantyna, zeaksantyna a w niektórych odmianach – likopen. Mają one szczególne znaczenie ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające, przeciwnowotworowe oraz zabezpieczające organizm przed chorobami układu krążenia.

Luteina wraz z zeaksantyną mogą być pomocne w ochronie oka przed chorobami związanymi  ze zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD) i barwnikowym zwyrodnieniem siatkówki oka, jak i przed zaćmą.  Również zawarta w dyni witamina A jest niezbędna do prawidłowego widzenia. Ma również swoje działanie w odniesieniu do nowotworów czy miażdżycy.

Dynia a nowotwory

Beta karoten jest silnym związkiem o właściwościach przeciwutleniających, ma zdolność do usuwania wolnych rodników, szczególnie polecany jest w profilaktyce i terapii  nowotworów m.in. czerniaka, jelita grubego, płuc i prostaty. Jeśli chodzi o profilaktykę i leczenie nowotworów, warto wspomnieć tutaj również o pestkach dyni. W badaniu opublikowanym w 2016 r. wykazano, że ekstrakt z pestek dyni przyczynia się do hamowania wzrostu komórek raka prostaty, piersi i jelita grubego. Badanie to potwierdza również wykorzystanie tego ekstraktu do leczenia łagodnego przerostu gruczołu krokowego.

Dynia a cukrzyca typu 2

W badaniu na szczurach wykazano również wpływ tokoferolu zawartego w oleju z pestek dyni na cukrzycę typu 2. Wpływał on pozytywnie na profil glikemiczny i insulinowy a także na profil lipidowy.

Czy wiecie, że?

Największa dynia świata ważąca 1190,49 kg – Belgia

W ubiegłą niedzielę 1 października 2017 pojawiła się nowa rekordzistka Polski – prosto z z miejscowości Kurówek pod Łodzią, dorodna dynia ważyła 839,6 kg! 

Nasze dyniowe przepisy:

23476578_1497909466923382_1640988258_n.png
Pyszna zupa-krem z dyni z masłem orzechowym i mlekiem kokosowym.
  1. Pyszne ciastka dyniowo-orzechowe z czekoladą
  2. Krem wielowarzywny – bomba witaminowa
  3. Jak zrobić idealną zupę dyniową?
  4. Krem z dyni piżmowej
  5. Zupa krem z dyni i gruszek
  6. Tarta dyniowo-kokosowa na orzechowym spodzie
  7. Tarta na dyniowym spodzie
  8. Wege poniedziałki: krem z dyni i marchewki

 

 

Bibliografia:
  1. Tocopherol from seeds of Cucurbita pepo against diabetes: Validation by in vivo
    experiments supported by computational docking, S. Kumar Bharti, A. Kumar, N. Kumar Sharma, Journal of the Formosan Medical Association (2013) 112
  2. ZAWARTOŚĆ LUTEINY, ZEAKSANTYNY I β-KAROTENU W LIOFILIZOWANYCH OWOCACH WYBRANYCH ODMIAN CUCURBITA MAXIMA D, BARBARA CHILCZUK, IRENA PERUCKA, MAŁGORZATA MATERSKA, HALINA BUCZKOWSKA, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2014, 2 (93), 139 – 150
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s