Inne · Jadłospisy

Zdrowa dieta za grosze? – CZĘŚĆ 1

Dużo osób uważa, że zdrowe odżywianie się jest równoznaczne z wydawaniem dużej ilości pieniędzy na żywność. Czy rzeczywiście? Przygotowałyśmy dla Was zestaw dobrych rad oraz przykładowe dania 🙂

Przeglądaj gazetki promocyjne

Kojarzycie te amerykańskie seriale, w których główni bohaterowie żyją dzięki wykorzystywaniu promocyjnych kuponów? Potrafią zrobić zakupy o wartości pięciuset dolarów i nie zapłacić za nie ani centa. Cóż, w Polsce nie jest to możliwe – co prawda kiedyś Tesco wprowadziło kupony obniżające kwotę zakupu o kilka złotych, ale szybko się z tego wycofało (zobacz: http://www.wykop.pl/ramka/940579/piwo-w-tesco-za-jedyne-6-groszy/).

Co możemy zatem zrobić, żeby oszczędzać?

Przeglądanie gazetek promocyjnych wydaje się być banałem. Ale, po pierwsze, nie każdy to robi, a po drugie – nie zawsze zwraca uwagę na promocje na warzywa, a to one będą głównymi bohaterami dzisiejszego wpisu.

Bodajże w zeszłym tygodniu Biedronka wprowadziła promocję na „zwyczajne” (czyli: nieegzotyczne) warzywa: marchew, pietruszkę, selera. Kilka sporych marchewek udało mi się kupić za 30 groszy. Co można zrobić z popularnej włoszczyzny oprócz rosołu i surówki?

  • pyszne curry warzywne
  • dania chińskie
  • kotlety z marchewki
  • pulpety z kaszy jaglanej z warzywami
  • zupy-kremy
  • wszelkie puree warzywne
  • faszerowane warzywa
  • frytki

To tylko niektóre z potraw, które możemy przygotować. Może to truizm, ale ogranicza nas tylko wyobraźnia 🙂

Zbieraj kupony

Dostałeś kupon na 5 zł przy zakupie produktów z oferty azjatyckiej i tylko się uśmiechnąłeś pod nosem, bo na co Ci on? Nie wyrzucaj go! A może akurat będziesz mógł kupić mleczko kokosowe o parędziesiąt groszy taniej? Może przy jednym opakowaniu nie jest to widoczne, ale jak już kupujesz hurtowo…

Oszczędność nawet paru groszy sprawia, że będziesz je mógł wydać na trochę więcej marchewki czy dodatkową pietruszkę 🙂

Kupuj hurtowo

Nie tylko wtedy, kiedy dostaniesz kupon na 1 butelkę wody gratis. Czasem bardziej się opłaca poświęcić kilkadziesiąt minut i przejrzeć oferty sklepów internetowych, niż kupić droższy produkt stacjonarnie. Od pewnej kwoty dostawa jest zwykle darmowa. Nie tak dawno temu zakupiłam całe pudło makaronu z czarnej soi za niecałe 200 zł. Może to śmieszne, ale dzięki temu nie dość, że nie muszę się martwić, że nagle zabraknie mi dodatku do obiadu, to zaoszczędziłam kilka złotych na każdym opakowaniu makaronu. Polecam kupować w ten sposób wszelkie sypkie produkty (kasze, ryże, makarony) oraz przyprawy. Nawiasem mówiąc, ostatnio w Biedronce jest przecena: całą wielką kratę (tak to nazwijmy) jaj można kupić za 9 zł 🙂

Orientuj się w przecenach na koniec dnia

Często duże markety, nie chcąc wyrzucać żywności, pod koniec każdego dnia organizują przeceny. Można wtedy kupić dobre jedzenie za, dosłownie, grosze. Na pewno wiem, że robi tak Kaufland, a może Wy wiecie o innych sklepach? Dajcie znać w komentarzu.

Rozejrzyjcie się też po mniejszych, osiedlowych sklepach. Właściciele warzywniaka mieszczącego się nieopodal naszego bloku często wystawiają skrzynki lekko brązowawych bananów (idealne na koktajl, ciasto czy też lody!) po złotówce za kilogram. Nie musi być to więc domena wyłącznie wielkich sklepów 🙂

Przykładowe posiłki

ŚNIADANIA:

Bananowa ryżanka

Składniki: 50 g ryżu, 2 dojrzałe banany, 100 ml mleka

Przygotowanie: Ryż ugotować, zmiksować z mlekiem i bananami.

Koszt: Ryż: 0,50 zł, mleko: 0,30 zł, banany z przeceny: 1 zł. Całe danie: około 1,80 zł.

Omlet bananowy

Składniki: 2 jajka, 2 dojrzałe banany, 1 łyżka oleju

Przygotowanie: Jajka z jednym bananem miksujemy, masę wylewamy na rozgrzany olej, smażymy omleta. Zjadamy z pokrojonym drugim bananem.

Koszt: Jajka: 1 zł, banany z przeceny: 1 zł. Całe danie: około 2 zł.

OBIADY:

Danie chińskie

Składniki: 2 marchewki, 1 pietruszka, 1 plaster selera, mały kawałek pora, opcjonalnie: kawałek kapusty pekińskiej (uwaga: można kupić już zapakowaną włoszczyznę, jednak zwykle wychodzi to drożej), 100 g piersi z kurczaka, 1 łyżka oleju, 50 g ryżu/kaszy/makaronu, dowolne przyprawy

Przygotowanie: Warzywa kroimy w słupki, podsmażamy na oleju (pora polecam dorzucić na końcu). Dodajemy pokrojonego w kostkę kurczaka, doprawiamy według uznania. Podajemy z ugotowanym ryżem.

Koszt: Warzywa – zakładając, że kupujemy droższą, pakowaną wersję: 3 zł, mięso: 1,50 zł (15 zł/kg), ryż: 0,50 zł. Całe danie: około 5 zł.

18053215_10212713655386414_1556302922_o.jpg
Na zdjęciu danie chińskie z makaronem z czarnej soi.

Curry warzywne

Składniki: 2 ziemniaki, 1 pomidor, 100 ml mleka kokosowego, przyprawa curry, 1 łyżka oleju, 2 łyżki czerwonej soczewicy, 50 g ryżu/kaszy

Przygotowanie: Ziemniaki kroimy w kostkę, podsmażamy na oleju, dodajemy przyprawę curry, zalewamy mlekiem kokosowym. Można dolać odrobinę wody. Dodajemy soczewicę, dusimy około 15 minut. Pod koniec dodajemy pokrojonego w kostkę pomidora. Podajemy z ugotowanym ryżem.

Koszt: Warzywa: 2 zł, mleko kokosowe: 1,50 zł (6 zł/400 ml), soczewica: 0,25 zł (5 zł/400 g), ryż: 0,50 zł, przyprawa curry: 0,25 zł (1 zł/50 g). Całe danie: około 4,50 zł.

18035710_10212713654986404_2017952571_n.png
Na zdjęciu curry warzywne: bez soczewicy, ale za to z pieczarkami, znalezionymi oczywiście na promocji 🙂

KOLACJE:

Zupa-krem z marchewki

Składniki: 4 marchewki, 1 łyżka suszonej włoszczyzny, kawałek pora, 1 łyżka oleju, dowolne przyprawy

Przygotowanie: Marchewki kroimy w kostkę, smażymy na oleju. Kiedy się zarumienią, dodajemy pokrojonego w talarki pora. Chwilę smażymy, po czym zalewamy wodą (około 1 szklanka), dosypujemy włoszczyznę i gotujemy do miękkości, następnie blendujemy. Jeśli zupa będzie za gęsta, dolewamy wody. Doprawiamy do smaku.

Koszt: Warzywa: 2 zł, suszona włoszczyzna: 0,50 zł. Całe danie: około 2,50 zł.

18052245_10212713655106407_72433907_o.jpg
Na zdjęciu jedwabista zupa-krem z brokułów: wykonana tak samo, jak ta z marchewki, z tym, że zamiast rzeczonej marchewki wykorzystałam mrożone brokuły 🙂 Na bazie pora/cebuli i suszonej włoszczyzny można przygotować praktycznie każdą zupę-krem. Zachęcam do eksperymentów!

Bruschetta

Składniki: 4 kromki chleba pszennego, 2 łyżki oleju, 1 pomidor, 1 ząbek czosnku

Przygotowanie: Chleb nacieramy przeciśniętym przez praskę czosnkiem i skrapiamy olejem. Na każdą kromkę kładziemy plastry pomidora. Zapiekamy w piekarniku do chrupkości.

Koszt: Chleb: 0,50 zł, pomidor: 1 zł, czosnek: 0,25 zł. Całe danie: około 1,75 zł.

Czytajcie na bieżąco Codziennik, bo już niedługo druga część wpisu, a w niej PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS i więcej o taniej, ale zbilansowanej diecie! 🙂

Reklamy

9 thoughts on “Zdrowa dieta za grosze? – CZĘŚĆ 1

  1. Uwielbiam polować na promocjach (tak samo kupować niektóre rzeczy przez internet). Niby oszczędzasz kilka groszy, ale rzeczywiście widać jak małymi kroczkami odkładają się coraz większe sumy. Nawiązując do przecen pod koniec dnia… U mnie w Tesco często są bardzo duże promocje na warzywa. Są specjalne kosze w których można znaleźć ciekawe rzeczy za małe pieniądze. W domu mam świnkę morską, więc te promocje są dla mnie i dla niej całkiem korzystne 😀
    Będę na pewno wracać do tego wpisu, jest bardzo przydatny. Wypróbuje może niedługo przepisy. Czekam na więcej!

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s