Choroby dietozależne · Inne · Uncategorized

Witamina D

Dzisiaj nieco inny wpis – odpocznijmy trochę od kuchni i przepisów 🙂 Dziś kilka słów o witaminie D.

The products containing vitamin D

Jeśli:

  • odczuwasz zmęczenie, pogorszony nastrój w sezonie jesienno -zimowym,
  • jesteś otyły,
  • cierpisz na choroby autoimmunologiczne choroba Leśniewskiego – Crohna, mukowiscydoza, celiakia,
  • jesteś w podeszłym wieku,
  • pracujesz na nocną zmianę,
  • często chorujesz i masz obniżoną odporność,
  • mało przebywasz na słońcu,

to może oznaczać, że brakuje Ci witaminy D!

Jest ona ważna dla nas, ponieważ  pomaga w wchłanianiu wapnia i fosforu, łagodzi stany zapalne, wpływa korzystnie na zęby i kości, zmniejsza również ryzyko nowotworów, depresji, chorób sercowo-naczyniowych jak i chorób autoimmunologicznych.

 

Witamina D jest mikroskładnikiem odżywczym rozpuszczalnym w tłuszczu – niezbędnym, gdyż nasz organizm nie potrafi go syntetyzować. Dlatego witamina D musi być pozyskiwana z pożywienia lub dzięki ekspozycji na światło słoneczne.

W przypadku osób o jasnej karnacji wystarczy już 15 minut dziennie na słońcu, aby dostarczyć tej witaminy w odpowiedniej ilości. Im ciemniejsza karnacja tym dłużej należy przebywać na zewnątrz, gdyż melanina (barwnik w skórze) działa niczym naturalny filtr przeciwsłoneczny. Należy pamiętać o tym, że preparaty ochronne z filtrem ograniczają wytwarzanie witaminy D – w przypadku faktora 8 ogranicza o 95%, a faktor 15 to już 99% mniej! Dlatego te 15 lub więcej minut to czas na słońcu (ale nie w pełnym nasłonecznieniu) z nieosłoniętymi rękami, ramionami i twarzą, bez żadnych filtrów.

z9935412Q,Sloneczna-witamina-D-moze-przedluzyc-zycie-osobom-

 

Ok, a jeśli chcemy dostarczyć witaminę z diety? Należy zaznaczyć, że witaminę D najtrudniej ze wszystkich witamin pozyskać z diety. Znajdziemy ją jednak w takich produktach jak:

  • ryby (tuńczyk, makrela, śledź, sardynki – czyli głównie ryby tłuste)
  • jajka
  • nabiał
  • tran

 

Dlatego też weganie mają problem z jej dostarczaniem, mogą więc, a nawet powinni stosować odpowiednią suplementacje. Suplementacje poleca się też innym osobom, w okresie od września do kwietnia, kiedy to nie ma co jeszcze liczyć na promienie słoneczne.

Polecana dawka dla dorosłych to 800-2000 IU/doba, u osób otyłych do 4000 IU.

8397462-witamina-d-900-665

 

Wiosna w pełni, słońca coraz więcej, dlatego korzystajmy z tego! Pamiętajmy o tym, żeby jeść rybki – 2-3 razy w tygodniu, byłoby idealnie 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s